Grekland - Kreta - Agii Apostolii

Datum: 2009-07-18 Tid: 11:25:58
Blev tyvärr inget inlägg igårkväll då får cykeltur blev längre än vad som var planerat och dessutom fick vi för oss att åka ner till mina föräldrar för att hämta Lakriz...saknar vår vovve, inte samma sak hemma utan honom. Så sent igår kväll kom vi ner hit =) Naturligtvis så glömde jag ta med kamerakabeln när vi packade in oss i bilen igår :S Så blir ett bildlöst inlägg...men ska uppdatera med bilder så fort jag kommer hem igen, vilket iofs dröjer några dagar då vi ska mellanlanda i Vakås på tillbaka vägen...men håll ut bilder kommer =)

Vi flög som sagt ner till Kreta och vår efterlängtade solsemester förra torsdagen. Flög från Växjö, vilket var perfekt faktiskt...betydligt närmare än Landvetter eller Arlanda...detta var vår första solsemester tillsammans och min 5:e har inte varit iväg så där jätte mycket innan, så det är alltid lite spännande och pirrigt...

Vi var framme på hotellet framåt eftermiddagen då vi bodde ganska nära flygplatsen. Vi instalerade oss och tog sen en promenad i omgivningarna =) Stränderna där bestod av flera olika bukter, så det finns en massa olika mindre stränder att välja på. Alla med väldigt fin sand. Denna kvällen åt vi på grannhotelet. Vårt hotell var ett av tre hotel som liksom hörde ihop där två hade pool och restaurang...

Färska blommor och frukt mötte oss på köksbordet, den mysiga balkongen

Vårt hotell var jätte fint, lummigt med mycket växter och blommor, olika nivåer med trappor hit och dit...Vi bodde i lägenhet utan ihop sittande grannar...en fin tvåa med ballkong och AC, plus allt annat man kan tänkas behöva, som micro, spis, kylkåp och frys. När vi kom in så stod det färska blommor på köksborde och i sovrummet. Fanns även ett fat med frukter, apelsiner och någon grape el sweetie (vet inte riktigt vad det va)

1:a tagen utanför vår dörr, 2:a tagen upp mot vår dörr 3:e tagen från samma plats som nr två fast neråt

Vi hade inte alls långt till havet så där har vi legat varje dag. Det har varit riktigt varmt (i fredags sa de att det varit 46 grader) men vid havet har det iaf fläcktat lite och dessutom har man ju kunnat ta ett dopp när det har krävts. Havet har haft en härlig temperatur det oxå, svalkande men inte kallt. Det har varit en toppen semester med mycket sol och bad inga jätte utflyckter även om vi hade funderingar på att åka till Samaria ravinen. Men de vet ju hur man tar betalt :S

Inte mitt fel att det blåser från havet =)

En kväll var vi inne i Agii Marina för att äta och i onsdags eftermiddag åkte vi in till Chania. En förvillande laburint iaf när man befann sig i gamlastan, men väldigt mysigt med alla sneda gränder och lutande hus. Dock hittade vi inget att shoppa. Priserna där är ju de samma som i Sverige...

Nackdelen med att bara vara vi två på semester....

Hamnen i Chania

Middag på en restaturang i solnedgången

Som sagt vi har inte gjort mycket mer än att sola och bada. Ätit gott och jag har varit duktig på att äta grekiska specialiteter, de har en del konstiga maträtter, men de flesta är väldigt goda. ibland kan de dock kännas lite smaklösa då de inte gillar att krydda maten, utan den ska vara naturlig.

Varje dag efter havet, tog vi ett dopp i poolen och sen låg vi och torkade i solen innan vi gick upp

I torsdags var det upp tidigt tidigt för att flyga hem igen. Vi passade på att gå på stan i växjö när vi ändå befann oss där och sen bar det av mot en av Johans fastrar, för en liten "släktträff"

Tack för en underbar semester älskling!!!